(+373) 78 858 808(+373) 78 858 808
RO RU

La aceasta intrebare este greu sa dam un raspuns unic. Pe de o parte, daca doriti sa extindeti durata de viata a motorului uzat, fara o revizuire majora, atunci suplimentele vor ajuta pentru ceva timp la restaurarea compresiei in motor si sa pastreze nivelul actual de performanta. Pe de alta parte’’moartea motorului’’, intr-un asemenea caz este inca inevitabila. In plus, exista riscul ca, chiar cei mai buni si calitativi aditivi, ar putea influenta negativ uleiul. Uleiurile moderne de motoare, contin o compozitie unica de aditivi, fiecare component este selectat dupa componenta si caracteristici pentru a atinge echilibrul optim intre ele.

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

Uleiul devine intunecat la culoare- e un proces natural. In procesul de lucru al motorului, si a arderii combustibilului, in ulei se sedimenteaza zgura, care ii da o culoare inchisa uleiului. Cu toate acestea,  uleiul calitativ cu aditivi de dispersie, previne patrunderea sedimentelor in partile interne a motorului, protejindu-le de depozitele daunatoare.

La formarea zgurei negre sunt deosebit de sensibile motoarele cu camera de pre-combustie. Daca la acesta mai adaugam si intervale foarte lungi de schimbare a uleiului, nivelul mic de ulei, calatorii frecvente pe distante scurte si un ulei necalitativ, atunci exista toate premisele aparitiei de zgura.

Acest sediment este o zgura de nitrat care se depune pe piesele lubrifiate a motorului (supapa, filtrul de ulei), deveninind lipicios si greu de inlaturat. Daca a inceput sa se depuna zgura si formarea lui contunua, aceasta ar insemna "moartea motorului", deoarece,  acest sediment e imposibil de inlaturat, nici benzina, nici uleiul nu-l poate dizolva.

Dar cum totusi se formeaza aceasta depunere intunecata? Ca regula orice ulei se uzeaza in procesul de exploatare. Atunci cind intra in contact cu oxigenul, uleiul se oxideaza. In acelasi timp, uleiul se murdareste si de la reziduurile petroliere generate in timpul arderii combustibilului. In ulei se adauga aditivi alcalini pentru a neutraliza acizii pina la un anumit nivel. Aditivii detergenti speciali, dizolva murdaria pina la cele mai mici particule. Aditivii de dispersie, care sunt o parte integranta a detergentilor, nu permite depunerea particulelor de murdarie. Ei invaluie particulele de praf si ajuta sa le impinge spre filtru.

Uleiul primeste o presiune mai mare atunci cind oxizii de azot, formati in urma procesului de ardere, se incadreaza sub forma de gaze de carter prin inele de piston si in rezultatul reactiei chimice sunt transformate in dioxizi de azot (NO2). Dioxidul de azot, la rindul lui, reactioneaza cu componentele polare de ulei, in rezultat apar nitratii organici- care formeaza asa numitele componente initiale ale zgurei. Aceste componente ramin in ulei, in special in motorul rece, sunt polimerizate in lanturi lungi, leaga murdaria, care se contine in ulei si in cele din urma constituie o zgura periculoasa.

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

Consumul de ulei-e un proces natural. Dar in toate e importanta masura! La autoturismele moderne, consumul de ulei e de aproximativ 0,5 litri la 1000 km. Nivelul consumului de ulei este mai mare la motoarele mai vechi, acest lucru se datoreaza uzurii inelelor pistonului, sau a sigiliilor uzate a arborelui de cotit, ce permit patrunderea uleiului in camera de ardere.

In functie de sezon consumul variaza, de obicei vara e mai mare si iarna mai mic.

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

Exista doua solutii- fie schimbarea regulata a uleiului de doua ori pe an, achizitionind ulei de sezon, sau alegerea unui ulei multigrad cu adaos de aditivi speciali, adaptat la toate temperaturile mediului. Proprietatile de viscozitate-temperaturi ale uleiului sunt de asa natura ca la temperaturile scazute (iarna) viscozitatea scade si la temperaturi ridicate (vara) creste, adica patrunde usor in nodurile de frictiune la temperaturi joase si formeaza un strat de protectie la sarcini si temperaturi inalte.

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

Cum sa alegem corect uleiul?

13 mar. 2012 02:05:51

S-ar parea ca raspunsul este simplu-achizitionati ulei de calitate inalta, a unei marci bine cunoscute si cu motorul autovehiculului dvs va fi totul "O.K.". Insa nu e chiar asa, alegerea uleiului este individuala si include mai multe etape. Asta nu trebuie sa va descurajeze si sa cumparati primul intilnit, desi fiind scump. Daca ve-ti urma citeva reguli simple si ve-ti fi un pic informati, alegerea nu va fi atit de complicata.

Соdul secret

Dupa parerea a mai multor experti, in alegerea uleiului este necesar in primul rind de studiat cartea de service a autovehiculuilui dvs. Deseori, producatorul, ofera indicii directe despre tipul uleiului care se potriveste cel mai bine motorului, ar putea fi un cod a uleiului, indicind o marca de ulei (ex: pentru Mercedes MB 228.3), sau poate fi indicat un cod dupa una din clasificarile international( API, ASEA, SAE). Deci, inainte de a cumpara e bine sa cunoastem acest "cod secret", deoarece prin intermediul acestor coduri, se poate identifica calitatea si proprietatile uleiului care urmeaza a fi turnat in motorul dvs.

Schimbul inutil

Daca autovehiculul nu este nou, ar fi bine sa aflati ce tip de ulei a utilizat proprietarul anterior, poate acest ulei este bun si nu trebuie in zadar de schimbat. Insa daca nu aveti astfel de informatie si a-ti observat un consum marit de ulei, poate ar fi util sa treceti la un ulei mai viscos(ex: de la sintetic –la semisintetic). 

"Tot ce-i genial e simplu"

Avind informatii de baza despre componenta uleiului si dreptul de folosinta oferite de producatori, logic ar fi  sa folosim acel ulei care este indicat in instructia tehnica a automobilului. Insa, deseori din varie motive este greu de gasit exact acel tip de ulei, astfel se alege un ulei analogic, stiind proprietatile tehnice ale uleiului necesar dupa SAE, API.

Feriti-va de produse contrafacute

Va recomandam sa procurati produsele din magazinele specializate, de la producatori sau reprezentantii oficiali ai uleiului. Dar, desigur, alegerea este a dvs!

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

In ciuda tuturor "miturilor si legendelor" in jurul acestui tip de ulei, interesul fata de el in lumea produselor chimice auto a fost in continua crestere. Cineva inca mai considera ca, este un ulei semi-mineral, cineva –semi-sintetic, dar altii in genere –este surogat sintetic. De fapt, uleiul obtinut prin hidrocracare, se deosebeste atit de uleiul mineral, cit si de cel sintetic.

Inainte de a clarifica ce ajunsuri si neajunsuri are acest ulei, ar fi bine sa stabilim originea sa. Ce reprezinta un ulei de hidrocracare- ulei mineral, sintetic, ori un tip separate de ulei? Conform Institutului American de Petrol(API), face parte din clasa  uleirilor sintetice. La prima etapa, uleiul de hidrocracare, se fabrica din aceeasi materie prima ca si uleiul mineral (de aici vine comparatia cu cel mineral). Dar la urmatoarea etapa de prelucrare, are loc o curatare profunda a materiei prime, care este reglata de procesul de hidrocracare catalitica- ca rezultat, structura si proprietatile uleiului se schimba la nivel molecular. Si, acest produs dupa calitatile sale, se aseamana mai mult cu uleiul sintetic( acesta e motivul pentru care API a clasificat uleiul de hidrocracare la uleiul sintetic).

Aceset uleiuri au proprietati foarte bune de lubrifiere( de obicei sunt mai bune ca la cele sintetice) si la un pret mai jos. Dar, spre deosebire de uleiurile sintetice, uleiul de hidrocracare are o rezistanta mai mica la oxidare. Dupa parerea mai multor experti, acest ulei nu face parte nici din categoria sintetice, nici minerale, ci sunt un fel de "mijloc de aur". In plus, un argument puternc in favoarea uleiului de hidrpcracare este faptul ca, in ultimii ani, multe companii de top de nivel mondial se bazeaza tot mai mult pe producerea si imbunatatirea calitatii acestui ulei. De altfel, multi producatori nu indica pe ambalaj ca uleiul este produs prin metoda de hidrocracare. Continutul de componenti sintetici in acest ulei e de 80%, de aceea este adesea  numit  sintetic , dar in nici un caz nu cu scopul de a minti sau a induce in eroare clientii. In final, pentru comparator nu e atit de important modul prin care este produs, dar proprietatile reale ale uleiului si cit de bine se potriveste motorului!

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

Intrebarea este destul de simpla si, aparent, ar trebui sa fie raspunsul evident. Multi utilizatori auto sustin ca -motorul se poate compara cu o ceasca de ceai, care daca nu e spalata, pe pereti ramin urme murdare. Prin urmare, concluzia e logica- este necesar de spalat motorul, in caz contrar, risca sa se confrunte cu corozia si alte probleme. Dar, pe de alta parte exista o categorie de conducatori auto, care sunt impotriva. Astfel,  solutia e urmatoarea – o abordare individuala pro sau contra, in mod special pentru vehiculul dvs. 

Necatind la faptul, ca orice motor in timpul exploatarii, inevitabil se murdareste, unii experti cred ca utilizarea diverselor uleiuri de spalare, «пятиминуток» nu numai ca nu este necesar, ci si daunator. Logica adeptilor "nu se spala", este destul de simpla. Cind se toarna in motor lichid de spalare, se va schimba in esenta si componenta uleiului vechi. Dupa scurgerea amestecului, aproximativ 10% din substante ramin in motor si cind se umple cu ulei nou, aceste 10 % de lichid de spalat, poate influenta negativ asupra uleiului nou. Altii, de teama amestecului uleiului vechi cu lichidul de spalare, scurge uleiul vechi si toarna ulei de spalare mineral si numai dupa scurgerea acelui ulei, umple cu cel nou.

Ca confirmare acelor spuse rezulta ca, amestecul a celor 10 % de ulei mineral de spalare, nu este periculos pentru uleiul nou sintetic si nu va schimba proprietatile sale tehnice. Printre principalele argumente "contra", spalatului motorului, e riscul de deteriorare a motorului, desigur, depinde mult de starea lui si daca acest motor a utilizat combustibil si ulei necalitativ, atunci murdaria curatata de acest lichid ar putea sa ramina pe plasa de filtrare a mecanismului de pompare in rezervoarul motorului. Un alt argument "impotriva", este ca  aproape toate uleiurile moderne,  au un pachet de aditivi detergent, care si asa curata motorul in timpul exploatarii, important e sa nu se intirzie timpul de a schimba uleiul, astfel fumul nu va reusi sa se depuna pe peretii motorului.

Cu toate acestea, cei care sustin idea "de a spala", nu pot garanta ca motorul nu se va murdari, depunerile pe peretii motorului sunt inevitabile , chiar si atunci cind se utilizeaza ulei de calitate inalta, cu pachet de aditivi detergenti. Astfel, putem spune ca cu cit este mai mica perioada de exploatatie a motorului, cu atit mai mic este stratul acumulat de acest murdarie, in consecinta, cu cit mai des vom spala motorul nou cu lichid de spalare, cu atit mai curat va ramine pe o perioada indelungata si va impiedica aparitia particulelor mari de metal si rasini. Cu o deosebita atentie trebuie de abordat motoarele cu chilometraj mai mare, deoarece, la o spalare mai minutioasa, astfel la iesire puteti obtine tot felul de lovituri in motor si obstructii.

Asadar, analizind toti factorii pro si contra, fiecare conducator auto, trebuie sa ia decizia desinestatator, deoarece in final totul depinde de motor, gradul de utilizare. Noi recomandam : sa spalati motorul inainte de a schimba marca sau producatorul uleiului, cind a-ti procurat un autovehicul de mina a doua si nu stiti ce fel de ulei a fost utilizat, cind aveti dubii ca in motorul d-stra a nimerit combustibil sau ulei necalitativ, de asemenea, dupa orice reparatie in motor, legate de deschiderea capacului cilindrului.

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

Viscozitatea –este unul din principalii indicatori a uleiului. Cu cit este mai mare indicele de viscozitate, cu atit mai mic este impactul temperaturii mediului ambiant asupra performantei uleiului. Astfel, uleiul cu indicile de viscozitate mai inalt este mai fluid la temperaturi scazute si are o viscozitate mai mare la temperaturi ridicate. De acesti parametri de baza depinde pornirea motorului rece, pomparea uleiului in sistemul de ungere a motorului,  racirea pieselor motorului la temperaturi ridicate,  precum si gradul de uzura. Prin urmare, pentru motor este necesar de a potrivi uleiul cu viscozitatea optima, corespunzator regimului de temperaturi, sarcinii motorului si, desigur, proiectarea motorului.

La ora actuala, clasificarea internationala de baza a viscozitatii este –SAE (Society of Automotive Engineers), Societatea Inginerilor de Automobile din SUA. Clasificarea cuprinde 11 clase SAE de viscozitate; 6 uleiuri de iarna- SAE  0W,5W,10W,15W,20W,25W si 5 uleiuri de vara SAE 20,30,40,50,60. In prima categorie simbolul «W» semnifica iarna si indicatorul numeric prezinta gradul de viscozitate a uleiului la temperature joase. Indicele se calculeaza astfel- din prima cifra se scade 40 si aflam temperatura minima, la care pompa poate unge motorul calitativ. Principalele valoari a viscozitatii la temperaturi scazute este lubrifierea si patrunderea uleiului in mecanismele motorului. De exemplu, SAE 0W indica ca, pragul de pompare a uleiului la temperature joase este de  – 40С. Uleiurile de vara caracterizeaza limitele de viscozitate cinematica la 100°С si valoarea minima a viscozitatii dinamice la 150°С, precum si gradul de accelerare 106 s-1. Cu cit este mai mare al doilea indicator cu atit este mai inalt coeficientul de viscozitate la temperaturi ridicate si o lubrifiere a motorului mult mai  fiabila. Astazi, sunt mai raspindite uleiurile multigrad, astfel, in desemnarea lor se scrie indice dublu, ex SAE 5W40.

Cu toate acestea, acest lucru nu insemna ca, daca alimentam un automobil normal ulei cu proprietati tehnice avansate(sportive) viscos, motorul va rula ca o masina de cursa. Mai degraba invers, astfel de ulei va supraincarca motorul, va scadea capacitatea lui si va creste semnificativ uzura. Prin urmare, indicele de viscozitatear trebui sa fie ales in functie de conditiile climaterice, luind in considerare caracteristicile specifice ale motorului. Astfel, la alegerea uleiului pentru anumite marci de autovehicule, trebuie sa ne ghidam in primul rin dupa recomandarile producatorilor de echipamente.

Si nu uita- alegerea uleiului trebuie sa fie abordata exhaustive. Adica, utilizarea uleiului cu prea  inalta viscozitate  creste excesiv pierderile la frecare, mareste consumul de combustibil, face dificila pornirea la rece a motorului. Utilizarea de ulei cu viscozitate prea scazuta, creste uzura pieselor mobile si a consumului de ulei.

Posted in Totul despre uleiul de motor By Daria Lupanova

De ce au fost inventate uleiurile sintetice?

Deja de la nume, este clar că uleiul de motor mineral - este ceva natural, derivat din ulei, în timp ce uleiul de motor sintetic – este o substanță care rezultă din sinteza. Ce anume a cauzat nevoia de astfel de sinteză și de ce avem nevoie pentru a reinventa uleiurile sintetice?

Read More
Posted in Totul despre uleiul de motor By Maxim Veselovsky