La ce poate duce utilizarea antifreezeului necalitativ sau schimbarea cu întîrziere?

Consecinţa cea mai gravă ar putea fi căderea dopurilor de închidere. La toate autovehiculele canalele sistemului de răcire din blocul motorului sunt închise cu dopuri corespunzătoare, presate cu putere foarte mare în orificii. Coroziunea erodează treptat suprafaţa dopului, reducînd presiunea. Procesul poate înainta atît de departe încît lichidul de răcire sub presiunea creată de pompa de apă, depăşeşte forţa de presiune şi dopul cade din locul său.

Lipsa aditivilor necesari sau calitatea lor foarte joasă, cauzează accelerarea proceselor de coroziune. Schimbările de temperatură în sistemul de răcire, atingînd valoarea critică, în special în perioada căldurilor de vară, duc treptat la pierderea proprietăţilor aditivilor. Unii din ei se depun sub formă de sedimente. Aditivii depuşi sub formă de sedimente formează o peliculă pe suprafaţa interioară radiatorului şi a canalelor sistemului de răcire, blochează o parte a tuburilor radiatorului. În rezultat s-a redus transferul de căldură din sistemul de răcire, s-a micşorat suprafaţa efectivă a radiatorului. Motorul începe să se supraîncălzească.

Antifreezeurile de nouă generaţie LUXE Long Life sunt oferite de compania Delfin Industry. Gama antifreezurilor date conţine un ansamblu eficient de aditivi, care protejează eficient de coroziune sistemul de răcire al automobilului dumneavoastră în orice condiţii de exploatare şi în orice condiţii climaterice.

Chiar şi cel mai bun antifreeze îşi pierde în cele din urmă proprietăţile sale de protecţie ale aditivilor şi necesită să fie schimbat!

Se recomandă, conform planului, de a schimba antifreezeul o dată la doi ani. Iar în cazurile de exploatare intensivă a vehiculului - la fiecare 60 000 km. parcurşi.

Schimbarea antifreezeului înainte de expirarea timpului prevăzut poate fi necesară în cazul în care în sistemul de răcire au nimerit gaze de eşapament, de exemplu, printr-o garnitură defectă a capului blocului, sau pătrunderea aerului prin locurile de scurgere, factori ce duc la îmbătrînirea accelerată a lichidului. Semnalele care relevă că antifreezeul trebuie schimbat sunt:

  • Formarea unei mase gelatinoase pe suprafaţa interioară a rezervorului de expansiune
  • în condiţii de ger uşor (-15 ° C) antifreezeul devine moale, asemenea unui terci, şi în rezervor se pot observa depuneri de sedimente
  • ventilatorul electric al radiatorului sistemului de răcire funcţionează din ce în ce mai des.

În caz de urgenţă, de exemplu, la înlocuirea unui furtun ce s-a spart în timpul unei călătorii cu automobilul, în sistemul de răcire trebuie să se toarne apă dintr-o sursă aleatorie. Apa dură cu impurităţi contribuie la începerea procesului de coroziune şi duce la formarea unei suspensii străine, care împiedică circulaţia lichidului şi poate intimida lucrul pompei de apă. În afară de aceasta, în zonele de încălzire puternică se poate forma depuneri de piatră, fapt ce înrăutăţeşte buna funcţionare a sistemului de răcire. Dacă lichidul de răcire a devenit maro, înseamnă că are loc un proces activ de coroziune a pieselor sistemului de răcire. În cazul în care lichidul de răcire a fost diluat cu apă necalitativă, acesta ar trebui să fie înlocuit cît mai curînd posibil, spălînd obligatoriu şi sistemul de răcire.

Procedura de schimbare a lichidului de răcire (se efectuează cînd motorul este rece):

  • se scoate capacul rezervorului de expansiune şi (sau) a radiatorului;
  • se deschide robinetul radiatorului încălzitorului, pentru ca în el sau în furtunurile de alimentare să nu rămînă lichid;
  • se desfac dopurile radiatorului şi blocului cilindrelor motorului, lichidul de răcire vechi se scurge într-un vas pregătit în prealabil. Apoi, dopurile de la orificiile de scurgere se pun la loc;
  • noul lichid de răcire se toarnă încet, cu o şuviţă subţire prin vasul de expansiune şi se închide capacul;
  • se porneşte motorul, se lasă să se încălzească, apoi se opreşte şi după răcire dacă este cazul se mai toarnă lichid pînă la nivelul necesar.

În cazul în care se doreşte schimbarea lichidului, deoarece aşa este prevăzut de plan, este suficient de a spăla sistemul o dată cu apă distilată sau fiartă, de pe urma topirii zăpezii sau apă de ploaie.

Atunci cînd se trece de la apă la antigel, cînd se înlocuieşte lichidul de răcire maro sau care relevă semne de îmbătrînire prematură, este necesar de a înlătura depunerile de piatră şi produsele coroziunii. Acest lucru se poate face numai prin folosirea detergenţilor speciali.

Procedura de spălare a sistemului de răcire:

  • se scurge lichidului de răcire şi se toarnă în loc detergenţi, la fel cum se face atunci cînd se schimbă lichidul de răcire;
  • se porneşte motorul şi se lasă să lucreze 20 - 60 de minute, cu cît mai murdar era lichidul de răcire la scurgere, cu atit mai mult timp este necesar pentru spălarea sistemului;
  • se opreşte motorul, se scurge lichidul de spălare, se spală sistemul cu apă distilată şi se toarnă antifreeze nou.

Recipientul cu antifreeze trebuie să inspire încredere în producător. Un produs bun este rareori ambalate neglijent. Eticheta produsului calitativ, de regulă, este bine executată şi lipită. Codul de bare, desenele, literele şi cifrele de pe ea trebuie să fie explicite, şi nicidecum vagi.