Denumirea nu presupune faptul, că oricare agregat, care se raportează la transmisia automobilului, se gresează anume cu ulei de angrenaj. La majoritatea autoturismelor cu tracţiune pe roţile din faţă în cutia de transmisie, care este îmbinată cu transmisia principală, producătorii recomandă de turnat ulei de motor. Roţile dinţate în asemenea  agregate se folosesc doar cilindrice, de aceea pericolul gripării este neînsemnat. Pentru cutiile automate nu se potriveşte nici uleiul de angrenaj, nici uleiul de motor. Aceste dispozitive sunt specifice, pentru funcţionarea lor se necesită un lichid cu viscozitate redusă, care în practica internaţională poartă denumirea ATF (Automatic Transmission Fluid). În ce priveşte autoturismele şi autocamioanele obişnuite cu amplasament clasic, precum şi cele cu toate roţile motoare şi unele cu tracţiune pe roţile din faţă, în agregatele acestora se utilizează exclusiv uleiuri de angrenaj.

Uleiurile sintetice sau minerale pentru angrenajele cutiei, în principiu nu are mare însemnătate din punct de vedere economic – uleiurile minerale sunt mai avantajoase.

La selectarea uleiului pentru angrenajele transmisiei, de regulă, se conduc de două criterii:

  • sarcinile specifice, ce acţionează în mecanism;
  • vitezele de alunecare relativă.

În dependenţă de aceasta se selectează uleiurile, care diferă ca viscozitate şi calitate a aditivilor, în primul rând a aditivilor antigripare. Ultimii, de regulă, conţin compuşi sulfuroşi, care în regimuri extreme provoacă schimbări chimice (modificări) ale metalului. Stratul de suprafaţă al materialului nu se desprinde, formînd riţuri, dar se transformă într-o peliculă subţire, care ulterior devine un produs al uzurii. Cu toate că, metalul în acest caz se corodează chimic, uzura totală în condiţii de funcţionare dificile este mai mică.

Există în aceste raţionamente o condiţionare măruntă: modificarea chimică permite de a reduce uzura oţelului sau fontei. Metalele neferoase, din care se fabrică sincronizatoarele, nu se împacă defel cu compuşii sulfuroşi şi în prezenţa lor se uzează, de regulă, mai repede.

La momentul actual pentru autoturisme se utilizează uleiuri de angrenaj de două grupe: GL-4 şi GL-5 conform clasificaţiei străine sau  ТМ-4 şi ТМ-5  - conform clasificaţiei Federaţiei Ruse. Grupa  GL-4 conform clasificaţiei API este potrivită pentru cutiile automobilelor cu tracţiune pe roţile din faţă de modelele VAZ, GL-5 – pentru toate celelalte tipuri de automobile de fabricaţie rusească. Există şi ulei universal - GL-4/5. Tipul de ulei pentru automobilele de import poate fi uşor de precizat după catalog sau în manualul de exploatare.

Contrar opiniei generale despre faptul, că uleiurile de clasa GL-5 sunt mai calitative, decât uleiurile de clasa GL-4, este o opinie eronată.

Aceste clase pur şi simplu sunt diferite – nu putem spune, care din ele este mai bun sau mai rău. De exemplu, utilizarea uleiului de clasa  API GL-5 în cutiile de transmisie VAZ 2109 poate fi periculoasă pentru sincronizatoare, totodată uleiul de clasa  API GL-4 este recomandat de VAZ pentru utilizare în asemenea cutii de transmisie

Uleiul de angrenaj ТАД-17И, foarte cunoscut  mai multor generaţii de automobilişti astăzi este uitat – a fost înlocuit cu analogul său ТМ5-18.

Însă selectarea după nivelul caracteristicilor de exploatare – nu înseamnă încă totul. Trebuie să ne determinăm şi în privinţa viscozităţii materialului lubrifiant procurat. În acest caz sunt aplicabile următoarele raţionamente.

Uleiurile, viscozitatea cărora la  100°С nu este mai mică de  24 mm2/с, adică de clasa "140" conform SAE (cu atât mai mult "250"), sunt preferabile doar pentru clima caldă sudică. În zona cu temperaturi moderate cel mai bine este de optat pentru clasa "90". Deoarece  este mai raţională utilizarea uleiului pentru toate sezoanele, putem opta pentru sortimentul cu indicii 75W-90, 80W-90 şi 85W-90. Ultimul nu se prea potriveşte  pentru un  timp cât de cât  geros. Uleiul de clasa 80W-90 conform SAE este destul de universal, iar de clasa 75W-90 permite să nu întâmpinaţi greutăţi chiar pe timp foarte geros.

Utilizarea uleiurilor de angrenaj de fabricaţie rusească (iar majoritatea lor se clasifică conform API GL-5) provoacă uzura rapidă a sincronizatoarelor. Astfel în cutiile de transmisie ale automobilelor de marca VAZ cu forţa de tracţiune pe roţile din faţă se recomandă de utilizat uleiuri de angrenaj de clasa API GL-4 fie  API GL-4/5 cu viscozitatea SAE 75W-80, SAE 80W-85, SAE 80W-90. Uleiul firmei noastre GL-4 este foarte dificil de găsit, adesea acestea sunt uleiuri sintetice sau semisintetice destul de scumpe de fabricaţie străină, însă utilizarea lor permite de prelungit considerabil termenul de funcţionare a cutiei de transmisie a automobilului dumneavoastră.

Nu trebuie de "hrănit" mecanismele menţionate cu uleiuri cu viscozitate înaltă – de motor 5W-50 (10W-50 etc.) sau de angrenaj 85W-90. Cu cât  este mai mare valoarea acesteia, cu atât mai rezistentă este pelicula de ulei, dar este mai dificilă pătrunderea uleiului spre piesele cutiei de transmisie.  Valoarea prea ridicată a viscozităţii îngreunează funcţionarea sincronizatorelor, deoarece acestea trebuie să stoarcă permanent surplusul de ulei "de sub ele".  Uleiurile de motor  15W40 (10W40) sau de angrenaj  75W-80 vor fi cele mai potrivite. Uleiul ТМ-4-12 (SAE 80W-85), recomandat de VAZ  - este foarte bun, numai să nu fie contrafăcut. Cu toate că pentru automobilele VAZ cu forţa de tracţiune pe roţile din faţă la momentul actual se recomandă folosirea a câteva uleiuri de angrenaj, se admite de utilizat şi uleiuri de motor.

După caracteristicile de viscozitate intervalul admisibil de utilizare: pentru 75W-80  – de la  -40  până la +25°С, pentru 80W-85 – de la -30 până la +35°С, pentru  80W-90 de la -30 până la+45°С.

Plasarea pe piaţă  de uleiuri noi a coincis cu apariţia unei noi cutii de transmisie pentru automobilele VAZ-2110, instalată în prezent şi la modelul "nouă". În prezent s-a elaborat şi minimul necesar de cerinţe, prezentate faţă de uleiul pentru cutiile de transmise destinate automobilelor cu forţa de tracţiune pe roţile din faţă.

Uleiuri de angrenaj universale (ТТМ 1.97.0729-98)

Intervalele de utilizare a uleiurilor de angrenaj
Temperatura minimă pentru asigurarea lubrifierii angrenajelor , °С Clasa conform SAE Temperatura maximă a mediului înconjurător , °С
-40 75W-80 35
-40 75W-90 35
-26 80W-85 35
-26 80W-90 35
-12 85W-90 45