Uleiurile se clasifică în conformitate cu următoarele sisteme:

  • GOST 17479.1-85 (Rusia);
  • SAE (Societatea Inginerilor Automobilişti);
  • API (Institutul American al Petrolului - SUA);
  • АСЕА (Asociaţia Constructorilor de Automobile din Europa, care a înlocuit ССМС din 1996).

În Europa, SUA, Japonia şi alte ţări este în vigoare clasificarea SAE (Societatea Inginerilor Automobilişti). Conform clasificării SAE uleiurile se divizează în:

  • Uleiuri de iarnă-datorită viscozităţii reduse, asigură pornirea motorului la temperaturi joase însă, la temperaturi înalte nu asigură lubrifierea corespunzătoare a motorului.
  • Uleiuri de vara- lubrifiaza eficient motorul la temperaturi înalte, dar nu asigură pornirea rece la temperaturi ale aerului mai joase de 0°С. 

Uleiurile de iarnă se marchează cu litera W (de la cuvântul winter - iarnă). SAE divizează uleiurile de motor în 10 clase, care diferă după caracteristicile de viscozitate şi temperatură.  Simbolurile tipice pentru uleiurile de iarnă sunt - OW, 5W, 10W, 15W, 20W şi 25W, celor de vară - 20, 30, 40 şi 50. Cu cât este mai mică cifra care indică clasa uleiului de iarnă, cu atât este mai joasă temperatura, la care uleiul îşi păstrează funcţionabilitatea, adică gresează eficient suprafeţele de contact, ajungând facil la ele. Cu cât este mai mare cifra clasei uleiului de vară, cu atât mai bine uleiul îşi păstrează viscozitatea la temperaturi înalte, întreţinând o peliculă uleioasă constantă între suprafeţele de contact. Clasa de viscozitate a uleiurilor multigrad se marchează prin cratimă (-), de exemplu, 15W-40; totodată cu cât  este mai mare diferenţa dintre primul şi al doilea număr în simbol, cu atât  acest ulei va fi funcţionabil într-un diapazon mai mare de temperaturi.

Clasificarea uleiurilor conform SAE

La selectarea aşa numitei clase de "iarnă" de viscozitate este necesar de a va călăuzi de valorile temperaturilor medii de iarnă în regiunea unde se exploatează automobilul dvs. Totodată recomandăm să vă folosiţi de următorul tabel:

-30 °С şi mai joase 0W
de la  -20 până la  -25 °С 5W
de la  -15 până la -20 °С 10W 
de la -10 până la -15 °С 15W 
de la -5 până la -10 °С 20W 
de la  -5 °С 25W 

Respectând aceste recomandări dvs. şi automobilul dvs. veţi fi asiguraţi de problemele legate de pornirea motorului în perioada de iarnă, precum şi de urmările negative pentru motor (cum ar fi uzura sporită şi "griparea" în timpul şi imediat după pornire, când motorul funcţionează în regim de "deficit" de ulei), care apar ca urmare a folosirii uleiurilor cu clasa de viscozitate necorespunzătoare. Este necesar de memorat că, la fiecare pornire a motorului (nu numaidecât în condiţii de ger puternic, dar şi la temperaturi pozitive) este necesară o anumită perioadă de timp pentru ca pompa de ulei să pompeze uleiul în sistemul de gresare şi să ajungă la toate suprafeţele de contact. În această perioadă de timp, motorul va funcţiona anume în regim de "deficit" de ulei, despre care am menţionat mai sus. Este de la sine înţeles, că în acest timp creşte considerabil fricţiunea şi uzura. Astfel, cu cât uleiul poate să-şi păstreze fluiditatea la temperaturi joase, cu atât mai repede va fi pompat prin sistemul de gresare şi va asigura protecţia motorului. Cele mai bune în acest sens sunt uleiurile de motor de clasa "0W". Cât priveşte selectarea aşa numitei clase de "vară", trebuie de menţionat că, majoritatea producătorilor de automobile recomandă utilizarea uleiurilor de clasa "40" conform SAE. Acest fapt, se explică prin intensitatea termică înaltă a motoarelor cu ardere internă moderne şi prezenţa temperaturilor înalte, presiunilor specifice şi vitezelor axiale în diferite zone ale motorului (segmente de piston, arborele de distribuţie, rulmenţii arborelui cotit etc.). În aceste condiţii severe uleiul, trebuie să-şi păstreze viscozitatea îndeajuns pentru formarea peliculei uleioase şi răcirea cuplurilor de frecare. Acest obiectiv devine foarte actual  pentru prevenirea uzurii sporite, "gripării" şi blocării pe timp de vară ca urmare a supraîncălzirii motorului din cauza posibilelor defecte ale sistemului de răcire.

Clasificarea caracteristicilor de exploatare conform API (din 1947).

Conform clasificării API uleiurile se divizează în grupe corespunzător  nivelului caracteristicilor. Marcajul grupelor constă din două litere. Prima literă indică destinaţia:

  • S – pentru motoare pe benzină,
  • С - pentru motoare diesel.

De atunci, sa completat in mod repetat dar, principiul de separare in doua categorii "S" si "С" sa pastrat. Categoria "S" (Service) include uleiuri pentru motoare pe benzina in 4 timpi, iar categoria "С" (Commercial)- uleiuri concepute pentru motoare auto diesel, utilaje de constructii rutiere si masini agricole.

Nivelele proprietatilor de performanta conorm API se impart in doua categorii ’’S’’, care are noua clase (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ) si categoria ’’C’’ cu 10 clase (CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4 si CG-4). Cifrele la abrevierea claselor (CD-II, CF-2, CF-4, CG-4 si CI-4) furnizeaza informatii suplimentare cu privire la aplicabilitatea acestor clase de uleiuri la motoarele diesel in 2 si 4 timpi.

Pentru a indica uleiuri multigrad, care pot fi aplicate pentru lubrifierea motoarelor pe benzina si diesel, sa adoptat eticheta dubla, cum ar fi: SF/CC, SG/CD, SJ/CF, SL/CF etc.

Clasificarea uleiurilor de motoare dupa proprietatile operationale conform API ( din 2001).

  • CF –ulei pentru tehnica de teren si motoare produse incepind din anul 1994  cu motoare turbo, sau fara, care  functioneaza in conditii dificile, pe combustibil cu un continut ridicat de sulf ( pina la 0,5%).
  • CF-2 – ulei pentru motoarele in 2 timpi produse din 1990, care lucreaza in conditii dificile. Are bune proprietati de curatare si anti-uzura. Poate fi folosit in locul uleiului din grupa CD-II.
  • CF-4 – ulei pentru motoare in 4 timpi, produse din 1990, turo sau fara, ce lucreaza in conditii grele de exploatare. Au proprietati mai bune de detergent decit cele din clasa CE si performanta ecologica a emisiilor in timpul arderii. Ar putea inlocui uleiul din grupa CE.
  • CG-4- ulei pentru vehicule de teren cu motoare care lucreaza in 4 timpi, produse din anul 1994. In comparatie cu uleiurile din clasa CF-4 are proprietati mai bune de curatare, anti-uzura, anticorozie, se spumeaza mai putin la temperaturi ridicate si se amesteca bine cu combustibil diesel cu continut redus de sulf (mai mic de 0,05%). Poate fi folosit in locul uleiului din grupa CF-4.
  • CH-4 –ulei pentru motoare care lucreaza in 4 timpi, concepute sa functioneze pe lunga durata fara a schimba des uleiul murdar, dar sa respecte reglementarile de mediu cu privire la continutul de particule de oxizi de azot din gazele de esapament. Se permite utilizare la motoarele care functioneaza cu combustibil cu un continut ridicat de sulf ( pina la 0,5%). Ar putea inlocui uleiul din clasele CF-4 si CG-4.

Clasa API -directia si conditiile de exploare:

La motoarele pe benzina-categoria «S» (Service)

  • SA* Ulei mineral fara aditivi pentru modele de motoare vechi, care lucreaza in conditii usoare;
  • SB* Ulei care contine aditivi: anti-uzura, anticorozie, pentru modele vechi de motoare, care lucreaza in conditii usoare si la sarcini moderate;
  • SC* Ulei pentru motoare mai vechi, produse in anii 1964-1967, care functioneaza la sarcini mari. Contine aditivi: anti-uzura, anticorozie;
  • SD* Ulei pentru motoare de modele mai vechi, produse in anii 1968-1971, care functioneaza in conditii grele. Contine aditivi: anti-uzura, anticorozie;
  • SE* Ulei pentru motoare de modele mai vechi, produse in anii 1972-1979, care functioneaza in conditii grele. Contine aditivi: anti-uzura, anticorozie;
  • SF* Ulei pentru motoare de modele mai vechi, produse in anii 1980-1988, care functioneaza in conditii grele. Contine aditivi: anti-uzura, anticorozie; Se poate folosi in locul uleiului din clasele SC, SD, SF;
  • SG* Ulei pentru motoare de modele mai vechi, produse in anii 1989-1993, destinate pentru autoturisme, camioane usoare si microbuze. Are proprietati caracteristice mai bune decit uleiul din grupa SF. Se poate utiliza in locul uleiurilor din grupele: SE, SF, SE/CC, SF/CC, CC, CD.
  • SH Ulei pentru motoarele produse in anii 1993-1995. Se poate folosi in locul uleiului din clasa SG;
  • SJ Ulei pentru motoarele produse in anii 1996-2001. Se poate folosi in locul uleiului din clasa SG. Aceasta clasa de ulei contine un grup mai mic de impuritati care daunazeaza mediului, decit uleiul din grupa SH, cu caracteristici de economie a energiei si evident a combustibilului, de asemenea consuma o cantitate mai mica de ulei;
  • SL Ulei pentru motoarele produse din 2001. Au proprietati mai bune : anti-uzura, antioxidante, de economisire a energiei si o buna compatibilitate cu convertoare catalitice si de evacuare.

Pentru motoarele diesel-categoria «C» (Commercial)

  • CA*Uleiuri minerale fara aditivi, pentru motoare mai vechi cu capacitate de putere mica, produse in anii 1940-1950, fara supraalimentare, care functioneaza la sarcini moderate, pe motorina cu continut redus de sulf;
  • CB*Uleiuri minerale fara aditivi, pentru motoare mai vechi cu capacitate de putere mica, produse in anii 1950-1960, fara supraalimentare, care functioneaza la sarcini moderate, pe motorina cu sulf;
  • CC* Uleiuri pentru motoare de modele mai vechi, produse in anii 1960-1970, supraalimentate sau fara, care functioneaza in conditii moderate si grele. Contine aditivi anti-uzura, anticorozie, previne depunerile la temperaturi ridicate;
  • CD* Uleiuri pentru motoare mai vechi cu coeficient de rotatii mai inalt, produse in anii 1970-1983, cu sau fara supraalimentare, care functioneaza la sarcini grele, pe motorina cu sulf; Contine aditivi anti-uzura, anticorozie, previne depunerile la temperaturi ridicate;
  • CD-II* Uleiuri cu aceleasi caracteristici ca si in grupa CD, dar destinate motoarelor in 2 timpi;
  • CE* Uleiuri pentru motoare vechi produse din 1983, cu turbosupraalimentare, care lucreaza in conditii grele. Se poate folosi in locul uleiului din clasa CC, C.

Clasificarea caracteristicilor de exploatare conform ACEA

Reprezentantii Asociatie Europene a Drumurilor (ACEA), au introdus incepind cu anul 1996 o noua clasificare a uleiurilor de motoare, care se bazeaza pe metodele de testare europene si americane conform API, SAE si ASTM.
Din 1 martie 1999 toate uleiurile ar trebuie sa indeplineasca cerinte mai moderne  -cerinte ACEA-98. Numai ca, pina la 1 martie 2000, se accepta folosirea cerintelor ACEA -96. Dupa aceasta data toate uleiurile trebuie sa respecte cerintele ACEA -98.

Clasificarea АСЕА-98, separa uleiurile de motoare in 3 categorii (in functie de destinatie) - А, В, Е:

  • А1, А2, А3 – 3 nivele de calitate a uleiurilor pentru motoare pe benzina
  • В1, В2, В3, В4 -4 nivele de calitate a uleiurilor de motoare pentru autoturisme diesel.
  • Е1, Е2, Е3 и Е4 -4 nivele de calitate a uleiurilor de motoare pentru autovehicule grele si camioane diesel.