Uleiul devine intunecat la culoare- e un proces natural. In procesul de lucru al motorului, si a arderii combustibilului, in ulei se sedimenteaza zgura, care ii da o culoare inchisa uleiului. Cu toate acestea,  uleiul calitativ cu aditivi de dispersie, previne patrunderea sedimentelor in partile interne a motorului, protejindu-le de depozitele daunatoare.

La formarea zgurei negre sunt deosebit de sensibile motoarele cu camera de pre-combustie. Daca la acesta mai adaugam si intervale foarte lungi de schimbare a uleiului, nivelul mic de ulei, calatorii frecvente pe distante scurte si un ulei necalitativ, atunci exista toate premisele aparitiei de zgura.

Acest sediment este o zgura de nitrat care se depune pe piesele lubrifiate a motorului (supapa, filtrul de ulei), deveninind lipicios si greu de inlaturat. Daca a inceput sa se depuna zgura si formarea lui contunua, aceasta ar insemna "moartea motorului", deoarece,  acest sediment e imposibil de inlaturat, nici benzina, nici uleiul nu-l poate dizolva.

Dar cum totusi se formeaza aceasta depunere intunecata? Ca regula orice ulei se uzeaza in procesul de exploatare. Atunci cind intra in contact cu oxigenul, uleiul se oxideaza. In acelasi timp, uleiul se murdareste si de la reziduurile petroliere generate in timpul arderii combustibilului. In ulei se adauga aditivi alcalini pentru a neutraliza acizii pina la un anumit nivel. Aditivii detergenti speciali, dizolva murdaria pina la cele mai mici particule. Aditivii de dispersie, care sunt o parte integranta a detergentilor, nu permite depunerea particulelor de murdarie. Ei invaluie particulele de praf si ajuta sa le impinge spre filtru.

Uleiul primeste o presiune mai mare atunci cind oxizii de azot, formati in urma procesului de ardere, se incadreaza sub forma de gaze de carter prin inele de piston si in rezultatul reactiei chimice sunt transformate in dioxizi de azot (NO2). Dioxidul de azot, la rindul lui, reactioneaza cu componentele polare de ulei, in rezultat apar nitratii organici- care formeaza asa numitele componente initiale ale zgurei. Aceste componente ramin in ulei, in special in motorul rece, sunt polimerizate in lanturi lungi, leaga murdaria, care se contine in ulei si in cele din urma constituie o zgura periculoasa.