Viscozitatea –este unul din principalii indicatori a uleiului. Cu cit este mai mare indicele de viscozitate, cu atit mai mic este impactul temperaturii mediului ambiant asupra performantei uleiului. Astfel, uleiul cu indicile de viscozitate mai inalt este mai fluid la temperaturi scazute si are o viscozitate mai mare la temperaturi ridicate. De acesti parametri de baza depinde pornirea motorului rece, pomparea uleiului in sistemul de ungere a motorului,  racirea pieselor motorului la temperaturi ridicate,  precum si gradul de uzura. Prin urmare, pentru motor este necesar de a potrivi uleiul cu viscozitatea optima, corespunzator regimului de temperaturi, sarcinii motorului si, desigur, proiectarea motorului.

La ora actuala, clasificarea internationala de baza a viscozitatii este –SAE (Society of Automotive Engineers), Societatea Inginerilor de Automobile din SUA. Clasificarea cuprinde 11 clase SAE de viscozitate; 6 uleiuri de iarna- SAE  0W,5W,10W,15W,20W,25W si 5 uleiuri de vara SAE 20,30,40,50,60. In prima categorie simbolul «W» semnifica iarna si indicatorul numeric prezinta gradul de viscozitate a uleiului la temperature joase. Indicele se calculeaza astfel- din prima cifra se scade 40 si aflam temperatura minima, la care pompa poate unge motorul calitativ. Principalele valoari a viscozitatii la temperaturi scazute este lubrifierea si patrunderea uleiului in mecanismele motorului. De exemplu, SAE 0W indica ca, pragul de pompare a uleiului la temperature joase este de  – 40С. Uleiurile de vara caracterizeaza limitele de viscozitate cinematica la 100°С si valoarea minima a viscozitatii dinamice la 150°С, precum si gradul de accelerare 106 s-1. Cu cit este mai mare al doilea indicator cu atit este mai inalt coeficientul de viscozitate la temperaturi ridicate si o lubrifiere a motorului mult mai  fiabila. Astazi, sunt mai raspindite uleiurile multigrad, astfel, in desemnarea lor se scrie indice dublu, ex SAE 5W40.

Cu toate acestea, acest lucru nu insemna ca, daca alimentam un automobil normal ulei cu proprietati tehnice avansate(sportive) viscos, motorul va rula ca o masina de cursa. Mai degraba invers, astfel de ulei va supraincarca motorul, va scadea capacitatea lui si va creste semnificativ uzura. Prin urmare, indicele de viscozitatear trebui sa fie ales in functie de conditiile climaterice, luind in considerare caracteristicile specifice ale motorului. Astfel, la alegerea uleiului pentru anumite marci de autovehicule, trebuie sa ne ghidam in primul rin dupa recomandarile producatorilor de echipamente.

Si nu uita- alegerea uleiului trebuie sa fie abordata exhaustive. Adica, utilizarea uleiului cu prea  inalta viscozitate  creste excesiv pierderile la frecare, mareste consumul de combustibil, face dificila pornirea la rece a motorului. Utilizarea de ulei cu viscozitate prea scazuta, creste uzura pieselor mobile si a consumului de ulei.