La sigur ca, fiecare detinator de transport auto i-si pune intrebarea -«Ce fel de ulei este cel mai potrivit pentru autovehiculul sau». Eticheta pestrita ori publicitatea frumoasa la TV, nu va ajuta sa alegeti corect uleiul. Pentru a clarifica aceasta intrebare, e necesar sa intelegem bine proprietatile tehnice ale uleiurilor de motoare.

Motorul- este inima autovehiculului si este evident faptul ca, trebuie sa facem tot posibilul ca sa prelungim viata lui. Cedarea motorului, ar putea fi din cauza dereglarii sau uzurii unui detaliu. Dar uzura de regula, nu se produce brusc, ci treptat. Una din cauzele principale care duce prematur la o astfel de situatie este: «frictiunea uscata», in perechile de contacte ale pieselor de imperechere, in plus cresterea brusca a temperaturii in zona de frictiune uscata, duce la incalzirea metalului si la schimbarea proprietatilor sale, care la rindul sau va provoca in continuare distrugerea motorului. Si, in acest caz,  unii proprietari vor sa vinda automobilul, cit mai curind posibil, la un prêt convenabil, FITI PRECAUTI!!!  Astfel, pentru a evita aceste probleme, este necesar sa utilizati un ulei de calitate potrivit motorului d-stra si sa schimbati uleiul regulat, lucruri importante in asigurarea functionarii durabile a motorului. Uleiul creaza o suprafata stabila de frictiune , micsoreaza uzura si reduce pierderile mecanice. In procesul de murdarire a uleiului, afecteaza  urmatorii factori:tipul si proprietatile combustibilului, calitatea uleiului de motoare, tipul, designul, starea tehnica(gradul de amortizare), modul de operare si conditiile de exploatare a motorului etc. Rata medie de murdarire a uleiului la motoarele diesel, este de 2-5 ori mai mare decit in cazul motoarelor pe benzina, din cauza continutului ridicat de fum negru si de 10-20 ori mai mare decit pe gaz. La exploatarea uleiului pe distanta de 6-12 mii km, continutul de impuritati la motoarele pe benzina este de 0,6-0,8%, iar la diesel 1-3%.

Uleiurile de motoare se divizeaza in trei tipuri: sintetice, minerale si semisintetice. Viscozitatea uleiurilor minerale derivate din petrol, este puternic dependenta de temperatura, de aceea au nevoie de aditivi, care sa mentina capacitatea tehnica la sarcini mecanice si termice ridicate. Uleiurile sintetice au fost dezvoltate pentru aviatie si motoarele de curse.  Aceste uleiuri sunt mult mai lichide la frig si mai dense la caldura decit cele minerale. Aceasta caracteristica permite de a reduce uzura detaliilor motorului astfel, se  economiseste combustibilul. Unicul neajuns e doar -pretul.

Potrivit unor rapoarte, oamenii au inceput sa utilizeze lubrifiantii cu aproape 6000 de ani in urma. Multi oameni de stiinta cred ca, in acele timpuri, oamenii au inventat roata si apoi mecanisme mai mult sau  mai putin complexe pentru diverse nevoi casnice sau militare. Desigur, mecanismele trebuiau lubrifiate. In ciuda faptului ca, petrolul, era cunoscut omenirii din vremuri imemoriale, a fost mult timp folosit doar in forma pura.

Atunci cind a inceput sa fie prelucrat petrolul, din el se extragea in special kerosenul si apoi mazutul, care reprezenta 70— 90 % din masa acestuia, utilizat drept combustibil. Dezvoltarea tehnologiilor au permis divizarea mazutului in fractiuni si sa fabrice din el o varietate de uleiuri, care au devenit cunoscute ca uleiuri minerale. Motoarele moderne se disting prin sarcini mecanice si termice ridicate, de aceea impune cerinte fata de calitatea lubrifiantilor. Astfel, uleiul este imbogatit cu diferiti aditivi speciali, care imbunatatesc proprietatile uleiului. De ex, aditivi anti-uzura-reduc uzura la piesele in miscare, de curatare-reduc depunerile de ’’lac’’ pe detalii si nu permit arderea inelelor cu piston. In uleiurile moderne se permite adaugarea pina la 10 aditivi.

La moment, pe piata auto, exista o multitudine de marci de uleiuri de motoare si de transmisie. Pe eticheta sunt indicate o serie de indicatori, dar trebuie sa atragem atentia doar la doua din ele: calitatea (daca e potrivita motorului dvs) si viscozitatea (pentru clima curenta). Raspunsul la aceste intrebari  il gasiti pe eticheta oricarui produs, adoptat conform sistemei de indexare a uleiurilor de motoare.

Conform standardelor straine viscozitatea se determina prin metoda Societatii Americane a Inginerilor Auto SAE. Literele SAE, indica ca urmatoarele cifre descriu viscozitatea uleiului, nimic mai mult. Litera W, (Winter-iarna) este plasat in notatia uleiurilor de iarna. Standardul SAE J 300 prevede sase clase de viscozitate de iarna- OW, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, garantind o pornire usoara a motorului la rece si suficienta pompare la temperature intre —30 °С si  5 °С. La uleiurile de vara se indica nici o litera si cu ridicarea viscozitatii (la t= 100 °С) ,dupa clasa SAE sunt distribuite in urmatoarea ordine: 20, 30, 40, 50. Conducatorilor auto le este mai comod sa utilizeze ulei multigrad, pentru a evita schimbul frecvent, la fiecare sezon, la care in notatie dupa literele SAE, urmeaza indicatorul de iarna si apoi de vara (ex: SAE 10W-30, SAE 5W-40, SAE 10W-40 , SAE 15W-40 ) etc.

Uleiurile de motoare se clasifica in grupuri bazate pe 2 motive esentiale:

  • Tipul uleiului (sintetic, mineral sau semisintetic);
  • Viscozitate (de sezon sau multigrad, consistent sau cu viscozitate scazuta);

Tipurile de uleiuri:

  • Sintetice. Creat cu echipamente scumpe si materiale costisitoare. Aceste uleiuri sunt de inalta performanta, pot fi folosite pe tot parcursul anului, in toate conditiile meteo. Unicul neajuns-pretul ridicat.
  • Minerale. Aceste sunt produse prin amestecarea uleiurilor de baza cu reziduale. Sunt la un pret mai jos decit cele sintetice si un cerc restrins de aplicatii.
  • Semisintetice. Obtinut in urma amestecului uleiurilor sintetice cu minerale. Este pe larg utilazat in toate tipurile de motoare si asigura economisirea combustibilului. Are caracteristici tehnice excelente.

Prin ce se deosebesc uleiurile minerale de cele sintetice?

Diferenţa rezidă în principal în compoziţia moleculară a bazei uleiului. În procesul de fabricare a uleiurilor sintetice se "clădesc" (se  sintetizează) molecule cu proprietăţi de exploatare optime impuse. Uleiurile sintetice spre deosebire de cele minerale posedă o stabilitate chimică şi termică maximă. Stabilitatea chimică înseamnă, că în timpul funcţionării motorului uleiurile  sintetice nu suferă careva transformări chimice (oxidare, parafinare etc.), care să înrăutăţească caracteristicile de exploatare. Stabilitatea termică presupune conservarea valorii optime a viscozităţii uleiului într-un diapazon larg de temperaturi, ceea ce presupune pornirea lejeră şi sigură a motorului pe timp geros şi totodată protecţia maximă a motorului în zonele cu cele mai ridicate temperaturi ale acestuia în timpul funcţionării la viteze şi sarcini sporite.

Datorită particularităţilor compoziţiei moleculare uleiurile sintetice posedă o fluiditate şi capacitate inalta de penetrare (în comparaţie cu cele minerale).

Viscozitatea – este una din principalele caracteristici ale uleiurilor, care caracterizeaza frictiunea interna, determina fluxul si capacitatea hidrodinamica a regimului de ungere. Viscozitatea depinde de temperatura, in intervale de temperaturi de functionare ( de obicei de la 30°С pina la 150°С), viscozitatea uleiului se schimba de mii de ori.

Viscozitatea poate fi  cinematica si dinamica. Prima este caracteristica uleiurilor ordinare pentru temperaturi pozitive, care se determina in viscozimetu capilar, iar a doua – pentru uleiuri consistente (multigrad) si uleiuri pentru temperaturi negative, determinate in viscozimetru de rotatie. Viscozitatea cinematica in sistemul tehnic de unitati se masoara in Stokes (St) sau centistokes (cSt), iar in unitati SI- м2/s, ori мм2/s. Viscozitatea dinamica in sistemul tehnic se masoara in centipoise(CPS), iar in SI- miliPaskalsecunde(ZMP).

Recomandari privind alegerea uleiului dupa viscozitate.

Daca exploatati la (motorul nou) mai mult de 25% din resursele planificate, trebuie sa utilizati ulei din  clasa SAE 5W30 sau 10W30 multigrad;

La exploatarea a 25-75% din resursele planificate la (motoarele uzate), este recomandat ulei  din clasa  SAE 10W40, 15W40-vara, iar  iarna -5W30 ; 10W30 si multigrad - SAE 5W40;

La parcurgerea mai mult de 75% din resursele planificate la (motoarele vechi), trebuie sa utilizati pe parcursul verii ulei din clasa SAE 15W40 si 20W40, iarna - SAE 5W40 si SAE 10W40, iar multigrad - SAE 5W40.

Recomandări

  • Ţineţi cont de recomandările, expuse în instrucţiunea de exploatare;
  • Diapazonul de temperaturi, indicat pe ambalajul uleiului, este de ordinul recomandărilor;
  • Nu apreciaţi uleiul după culoare, deoarece majoritatea aditivilor conferă uleiului un aspect mai întunecat;
  • În cazul unor condiţii de exploatare dificile (ambuteiaje, drumuri desfundate) trebuie de efectuat schimbul uleiului de 1,5-2 ori mai des, deoarece la folosirea primelor trepte ale cutiei de transmisie uleiul "îmbătrâneşte" mai rapid, acelaşi lucru se recomandă pentru automobilele cu motoare vechi uzate;
  • Trebuie de adăugat ulei de aceeaşi marcă, care este turnat în motor, deoarece amestecarea diferitor aditivi aduce la înrăutăţirea considerabilă a caracteristicilor uleiului;
  • Nu amestecaţi uleiurile minerale cu cele sintetice, şi nu adăugaţi ulei mineral în ulei semisintetic, din cauza solubilităţii diferite a aditivilor, asemenea amestecare va avea drept consecinţă formarea unui sediment  insolubil;
  • Adăugarea în ulei a diferitor preparate pot să contribuie la îmbunătăţirea unor caracteristici şi la înrăutăţirea bruscă a altora, deoarece se perturbează starea de echilibru perfectă a pachetului de aditivi, modificaţi compoziţia uleiului doar în cazuri extreme.

Parametrii de masurat:

Indice de viscozitate. E un parametru empiric, adimensional, pentru a evalua dependenta viscozitatii de temperatura. Cu cit este mai mare valoarea numerica a indicelui de viscozitate, cu atit mai putin depinde viscozitatea de temperatura.

Numarul de baza. Indica cantitatea de aditivi, adaugati la uleiul de baza, pentru a rezolva o multitudine de sarcini. Mai intii de toate, aditivii sunt necesari pentru a neutraliza acizii formati in ulei, in timpul functionarii motorului.

Continutul de cenusa sulfatata. Acest parametru indica fractiunea de aditivi din cantitatea totala de ulei si intr-o anumita masura, depinde de gradul de carbonizare. Se calculeaza prin cintarirea reziduului obtinut prin arderea de ulei, in prezenta acidului sulfuric.

Stabilitatea termica. Acest indicator evalueaza puterea uleiului de a preveni formarea de acizi si rasini la temperaturi inalte.