Întrebarea eternă, pe care măcar o dată în viaţă şi-a pus-o sie însuşi sau maistrului de la staţia de deservire tehnică fiecare automobilist. Pe de o parte, este clar, că cu cât mai des schimbi uleiul, cu atât mai bine. Pe de altă parte, uleiul de motor calitativ nu poate fi ieftin, iar schimbarea uleiului în motor ne ia destul de mult timp. Unde să găsim un compromis şi cum să determinăm corect, care interval de service este optim anume pentru automobilul Dumneavoastră?

Pe acest site nu veţi găsi un răspuns echivoc privind durata intervalului de service – 8, 10, 15 sau 20 mii km – decizia Vă aparţine, noi numai vom încerca să vă sugerăm, în baza căror factori trebuie să luaţi o astfel de decizie.

Şi anume aşa – un răspuns echivoc la întrebarea „cât de des trebuie schimbat uleiul?” nu există. Cu atât mai mult, nu există un răspuns universal pentru toate automobilele şi proprietarii de automobile. Există numai intervalul recomandat de producător pentru schimbarea uleiului în cartea de deservire. În afară de aceasta, există factori externi (ce nu sunt luaţi în calcul de producătorii de automobile), care reduc termenul de valabilitate a uleiului, turnat în motor. Ulterior totul depinde de faptul, cât de mult doriţi să păstraţi motorul automobilului în stare de funcţionare.

Aşadar, logica corectă a cugetărilor în cadrul apecierii frecvenţei optime de schimbare a uleiului în motor este destul de simplă:

  • Privim recomandările producătorului relativ la intervalul recomandat de deservire.
  • Stabilim, care factori în viaţa automobilului Dumneavoastră, în afară de parcurs şi timp, apropie momentul, când uleiul trebuie schimbat.
  • Alegem pentru noi un coeficient individual (în funcţie de p. 2), cu care reducem intervalul de deservire, recomandat de producător.
  • Încercăm să schimbăm uleiul deja reieşind din cele expuse şi nu ne batem capul cu toate acestea :).

Recomandările producătorului automobilului

Intervalul de deservire (frecvenţa schimbării uleiului şi filtrelor) este prezentat în cartea de deservire a automobilului. Ce ne comunică această informaţie? În realitate acestea suznt doar nişte recomandări ale producătorului privind faptul, cât de des trebuie să schimbăm uleiul, calculate pentru anumite condiţii de exploatare a motorului, pe care producătorul auto le considerî medii pentru acest model de automobil (se iau în calcul poluarea aerului, calitatea combustibilului şi uleiului de motor, clasa automobilului, particularităţile regionale de exploatare şi multe altele). Aşa-zisa temperatura medie pe salon...

În acelaşi timp, intervalul de deservire de obicei se calculează în kilometri şi luni (spre exemplu, sub formă de cerinţe se poate schimba uleiul nu mai rar decât odată pe an sau la fiecare 15 mii kilometri de parcurs). Toţi ceilalţi factori sunt calculaţi convenţional, după cum este indicat mai sus.

Spre exemplu, dacă este vorba despre o decapotabilă sport, producătorul puţin probabil va considera, că automobilul va sta zilnic în ambuteiajele din oraş. Dacă însă vorbim despre maşina de clasa golf, este clar, că proprietarul nu merge în fiecare zi pe traseu cu viteza de 180-220 km/h, chiar dacă capacitatea motorului o permite.

Cu proprietăţile regionale lucrurile stau un pic altfel. Unele modele de automobile au fost iniţial elaborate pentru anumite pieţe, pentru altele în ultimul timp au fost determinate intervale diferenţiate de deservire, în funcţie de ţara, unde a fost vândut un astfel de automobil.

În ce mod producătorul calculează intervalul recomandat de schimbare a uleiului?

Timpul nu stă în loc şi este absolut evident, că epoca automobilelor « veşnice » demult a trecut. Producătorilor auto demult nu le este convenabil să producă automobile, care nu se strică timp de zeci de ani, căci ei necesită să-şi întreţină într-un anumit mod infrastructurile dezvoltate de deservire, precum şi să stimuleze consumatorii să procure un automobil.
Din acest motiv producătorul de automovile la calcularea intervalului recomandat de schimbare a uleiului, cât nu ar fi de straniu, deloc nu se îngrijorează pentru longevotatea motorului în perspectiva duratei. Pentru producătorul de automobile este important, cum va funcţiona motorul pe perioada garanţiei de uzină şi deloc nu se îngrijorează de faptul, ce va fi mai departe cu motorul. Mai mult ca atât, producătorului îi este convenabil, ca după încheierea termenului de garanţie proprietarul automobilului să frecventeze cât mai des centrul de servcice specializat sau să se gândească la procurarea unui automobil nou.
Aşadar, pentru producătorul auto intervalul de service este o noţiune de marketing şi sarcina principală a acestuia la calcularea lui este să se asigure cheltuieli minime pentru deservirea de garanţie la atractivitatea maximă a automobilului pentru potenţialul consumator. Anume intervalele lungi de schimbare a uleiului în ultimul timp au devenit argumente suplimentare pentru atragerea cumpărătorilor.
În ce măsură este justificat în condiţiile CSI – decizia vă aparţine. Ideea principală a acestui articol – intervalul de service, recomandat de producătorul auto nici pe departe nu este un plan ideal pentru deservirea automobilului.

Intervalul mărit pentru schimbarea uleiului (long life)

Unele uleiuri de motor moderne se poziţionează, ca uleiuri de motor cu interval de exploatare sporit (long life). Mulţi automobilişti doresc foarte mult să creadă publicităţii, din care motiv procură anume astfel de ulei, considerând, că economisesc mijloace băneşti cu protejarea motorului.

În realitate, uleiul poate fi schimbat la un interval mai mare de deservire numai în cazul îndeplinirii concomitente a trei «dacă» :

  • dacă producătorul a prevăzut intervalul de schimbare a uleiului long life anume pentru acest model şi anume pentru acest motor;
  • dacă producătorul automobilului a admis (certificat) anume acest ulei de motor spre folosire anume în acest motor după sistemul long life ;
  • dacă automobilul se exploatează anume în astfel de regimuri şi condiţii, care sunt stabilite de producătorul de automobile, ca fiind admisibile pentru regimul long life.

Dacă primul şi al doilea « dacă » par a fi clare, cu al treilea lucrurile stau un pic altfel – producătorii de automobile descriu deosebit de rar, în ce regim folosirea unei anumite mărci de automobil este, în opinia lor, optimă. Totuşi, intervalele de schimbare a uleiului şi altor materiale de consum se calculează reieşind din aceşti parametri.

Aici, evident, trebuie inclusă logica şi să analizăm auditoriul-ţintă de consumatori, pentru care a fost calculat automobilul la elaborare, precum şi regiunea, unde el a fost vândut iniţial. Şi să apreciem factorii externi, ce influienţează asupra necesităţii reale de a schimba uleiul mai devreme de termenul prevăzut.

Dacă, spre exemplu, străzile din oraşul Dumneavoastră nu sunt spălate cu apă în fiecare dimineaţă (cum se face în Europa de Vest), evident, că long life nu este alegerea Dumneavoastră. Următorul articol vizează anume factorii, ce reduc intervalul deservirii.

Ce factori influienţează asupra intervalului de schimbare a uleiului de motor?

Printre cei mai importanţi menţionăm sezonul, regimul de exploatare, precum şi calitatea combustibilului şi consumabilele. Unii producători de automobile şi uleiuri de motor oferă recomandări diferite, cât de des trebuie să schimbăm uleiul de motor, în funcţie de condiţiile de exploatare. În particular, se întâlneşte o astfel de definiţie, cum sunt „condiţii grele” de exploatare a automobilului, în care schimbarea uleiului de motor trebuie să se producă mai frecvent.

Ce sunt „condiţiile grele” de exploatare?

Cât nu ar fi de straniu – aceasta nu este nici pe departe ceea, ce-şi imaginează majoritatea automobiliştilor. Fără a intra în detaliile fizicii şi chimiei proceselor, ce au loc în motor, pot fi evidenţiate regimele principale de exploatare, care sunt „dure” pentru moor şi reduc esenţial termenul de exploatare al uleiului de motor. Astfel, condiţii „grele” sunt:

  • Utilizarea neregulată a automobilului sau întreruperile frecvente în exploatare. Ţineţi minte proverbul popular – „maşina trebuie să meargă în fiecare zi!”? Anume aşa şi este. Motorul, care este pornit odată pe săptămână sau, spre exemplu, în genere nu se porneşte iarna, necesită mai multă atenţie, o schimbare mai frecventă a uleiului de motor şi, mai probabil, va funcţiona mai puţin, decât un altul, care lucrează în fiecare zi.
    Lucrurile stau anume aşa, şi totul este legat de condensatul, ce se formează în interiorul motorului în timpul staţionărilor îndelungate. Amestecându-se cu produsele arderii benzinei sau motorinei, acest condensat este un acid foarte eficient, ce în timp corodează motorul din interior. Aşa că povestirile vânzătorilor de la pieţele auto, că cu maşina mergea bunelul o dată pe săptămână la supermarket este în realitate o reclamă foarte dubioasă din punctul de vedere al stării automobilului. Însă deoarece în 99% dintre cazuri aceasta oricum nu este decât o minciună, ce ascunde parcursul falsificat fără scrupule – nu face să vă îngrijoraţi pentru acest lucru.
  • Deplasări regulate pe distanţe mici
    Câţi kilometri sunt de la casa Dvs. până la serviciu? Nu aţi atras niciodată atenţie la faptul, ce parte de drum o faceţi dimineaţa (şi corespunzător seara) cu motorul, neîncălzit până la temperatura de lucru? Cu alte cuvinte, sunteţi siguri, că motorul în genere reuşeşte să se încălzească suficient în timpul deplasării până la servici? Aici iarăşi avem acelaşi condensat cu toate consecinţele. În special aceasta este actual iarna.
  • Ambuteiajele şi regimul „start-stop”. Dacă vă amintiţi de cursul şcolar de cinematică, trebuie să înţelegeţi, că sarcina maximă asupra motorului se atinge la mişcarea din loc. Anume în aceste momente uleiul se încălzeşte mai tare şi îşi pierde intens din proprietăţi.
  • Deplasarea pe teren accidentat, alunecarea remorcii, precum şi depolasarea permanentă cu automobilul supraîncărcat. Iarăşi suprasarcină asupra automobilului, care duce la oxidarea precoce şi coagularea uleiului de motor.
  • Exploatarea automobilelor în condiţiile aerului prăfuit sau poluat. Niciodată nu aţi atras atenţia asupra faptului, că în orice ţară civilizată pantofii seara sunt la fel de curaţi, cau şi dimineaţa? Credeţi că acolo este mai puţin praf? Poate că da, însă principalul este că acolo se spală străzile! Regulat, în orice anotimp. Şi anume pentru aceste străzi curate, unde este puţin praf şi noroi, producătorii europeni de automobile şi calculează intervalul de timp, în care uleiul de motor se murdăreşte şi îşi pierde integral proprietăţile. Anume pentru aceste străzi se elaborează şi filtrele de aer, pe care le schimbaţi împreună cu uleiul de motor. Şi anume din acest motiv în cărţile de service la mărcile străine adesea este scris, că filtrul de aer se schimbă odată la 60 mii km!
  • Calitatea redusă a combustibilului. Aici parcă totul este clar – totul, ce nu arde în cilindri, se sedimentează în uleiul de motor şi îi reduce semnificativ eficienţa. Deaceea trebuie să înţelegem, că recomandările privind intervalele de schimb a uleiului de motor şi consumabilelor pentru automobilele străine sunt scrise reieşind din calitatea europeană a combustibilului. Ceea ce adaugă în rezervor lucrătorul Fedea, care numai ce a scos de acolo o canistră de benzină pentru Jiguli-ul săi – nemţii nici nu visează. Dar şi calitatea de fabrică a combustibilului la ieşire este foarte diferită în Europa şi la noi – trebuie s-o recunoaştem.
  • Ambuteiajele şi lucrul în gol al motorului. În timpul staţionării cu motorul pornit reduce semnificativ eficienţa sistemului de răcire, uleiul se încălzeşte. Astfel, este evident, că condiţiile ideale de exploatare a automobilului sunt deplasările regulate la distanţe mari cu automobilul gol cu viteze moderate pe drumurile curate din Europa, şi de asemenea şi cu combustibil european. Dacă condiţiile noastre se deosebesc de cele expuse, trebuie să corectaţi recomandările producătorului automobilului în ce priveşte frecvenţa schimbării uleiului de motor. Desigur, în direcţia micşorării.
  • Schimbarea cu vacuum, sau, aşa-numita schimbare express a uleiului.
    În general tema merită un articol aparte, însă pe scurt se poate spune şi în felul următor: la schimbarea cu vacuum în motor rămâne o cantitate cu mult mai mare de ulei uzat, decât în cazul scurgerii în mod obişnuit. Ma mult ca atât, la fundul paletei carterului în procesul de exploatare a motorului se strânge sediment, care nu poate fi scos prin vacuum. Aşa că, în primul rând, este mai bine să alternaţi o asemenea schimbare de ulei cu cea tradiţonală, şi, în al doilea rând, după schimbarea express a uleiului, data viitoare este mai bine să efectuaţi deservirea automobilului mai devreme decât de obicei.

Cu cât trebuie redus intervalul recomandat de schimbare a uleiului de motor?

Totul este individual şi depinde de condiţiile de exploatare anume a automobilului Dumneavoastră, precum şi de calitatea uleiului, pe care îl cumpăraţi. În orice caz, dacă cel puţin cinci din cei şapte factori prezentaţi, care reduc longevitatea uleiului de motor corespund condiţiilor Dumneavoastră – împărţiţi cu siguranţă intervalul recomandat în jumătate.

Este importantă şi vârsta automobilului, precum şi istoria sa de deservire. Dacă aţi procurat automobilul de la o persoană necunoscută, şi ştiţi despre deservirea sa numai din spuse – acesta este un temei pentru schimbarea cât mai frecventă a uleiului de motor, cel puţin primul an. Pueţi spăla parţial, treptat şi inofensiv pentru motor sedimentele create în interiorul motorului în urma exploatării incorecte în trecut.