Toată lumea știe că în motorul automobilului trebuie să fie ulei și că nivelul lui ar trebui să fie nu mai jos de minimum. Deci, poate, în loc de a înlocui uleiul poate fi mai simplu, de completat? Pentru a răspunde la această întrebare, vom explica cum și de ce uleiul este degradat în motor.

În“ Volga uleil nu se schimbă în “Volga numai se adaugă ulei“ - sune proverbul rus, care arată bine esența opiniilor multora dintre proprietarii de autoturisme mai vechi, care consuma mult ulei. Să încercăm să dovedim că o astfel de poziție este plină de consecințe triste.

Pentru ce este necesar uleiul de motor?

Uleiul din motorul mașinii este responsabil pentru fiabilitatea cele mai importante site-uri. Și cerințele pentru activitatea sa în fiecare dintre ele sunt destul de contradictorii. Rulmenți cu arbori cotiți culisarea se simt cel mai bine la ulei de înaltă presiune. Uleiul răcește materialul prin care rulmentul poate funcționa mult timp și în mod fiabil. În modul de operare, rulmentull acționează ca un lagăr de alunecare hidrodinamic și nu ca unul ordinar. Fără ulei unitatea poate lucra cu o sarcină de doar fracțiuni de secundă și la mers în gol - câteva ore.

Următoarea intersecție importantă, în cazul în care nut te poți lipsi de ulei, sunt chiar însele pistoanele și cilindrii motorului. Cum spune o zicală populară, într-un motor bine uns, pistonul aproape nu atinge peretele cilindrului.

În timpul circuitului de lucru, uleiului sub presiunea sa de circuit, ajunge în spațiul dintre piston și cilindru, nepermițând să vină în contact, iar din partea de sus mișcânduse pistonul, îndepșrtează de pe pereții cilindrului surplusul de ulei, lăsând doar o peliculă subțire. Acesta va oferi ungerea inelului și se va adera la suprafața cilindrului relativ rece și nu va arde în timpul amestecului de lucru , la o temperatură în mii de grade.

Anume prin stratul acesta subțire de ulei se îndepărtează căldura din piston la inelele de piston și inelele de - cilindru. Iar la motoare grele sunt jeturi speciale care se toarnă ulei pe fundul pistonului, răcindu imediat. Și desigur, fără ulei nu e posibil funcționarea sistemului de alimentare: ulei lubrifiază lagărele de arbori cu came, came de acționare și supapele în sine.

Şi încă multe motoare moderne folosesc ulei în autorizaţiile de gidrokompensator, dispozitive de aliniere calendarul şi schimbarea înălţimea de ridicare supapa (de exemplu, sistemele de i-VTEC Honda şi VVT-i pe o Toyota). Din cele spuse anterior rezultă că de calitatea uleiului depunde buna funcționare a motorului.

Astfel, principalele sale sarcini sunt de fapt în lubrifierea motorului și care acționează ca un lagăr hidrodinamic lichid, dar nu mai puțină importantă este transmiterea și îndepărtarea căldurii.

Cum și de ce strică uleiul?

În timpul funcționării uleiului se modifică prin acțiunea mai multor factori. Conținutul de aditivi, care ajută la buna funcționare și ungere a tuturor agregatelor motorului, cu timpul pierd din calitatea lor inițială. Prin acțiunea anumitor acizi, se schimbă proprietățiile de bază a uleiului, în dependență de construcția motorului.

Temperaturile înalte.

Este clar pentru toți, că uleiul lucrează în condiții extremale si la temperata de lucru în rezervuar poate ajunge până la 150 C, iar pelicula subțire a uleiului de pe suprafață pistoasnelor interacționează deschis cu flacăra și numai nu arde, fiindcă are o conductibilitate termică foarte bună, care la rândul sau îndepărtează căldura de la blocul cilindric al motorului.

În dependență de tipul de ulei, baza lui ca atare în timpul uzurii pur și simplu se evaporă, formând diferite sedimente smoloase, schimbâns esnțial viscozitatea uleiului și temperatura de răcire. În felul acesta, anume acțiunea temperaturii este unul dintre principalele motive pentru caracteristicile de schimbare a uleiului și contaminarea produselor de descompunere. De acea cu cât este ulei mai puțin in rezevuar, cu atât este mai mare temperatura motorului, deci mai repede își perde calitățile tehnice uleiul. Defecțiunele a sistemului de răcire, absența fluxului de aer în radiatorul de răcire a uleiului, poate reduce durata de ciață a uleiului.

Anume supraâncălzirea uleiului poate fi pricina principală a degradării tehnice și perderii viscozității a uleiului.

Gazele de carter

In afara de expunerea la temperaturi ridicate, acționează asupra uleiului și redirijarea gazele suplimentare. Ele pătrund prin pistonul de etanșare și crează în carter un „cocktail“ rigid sulfuric, sulfuros, azot și acid azotic se formează prin interacțiunea produselor de ardere - vapori de apă și de oxizi de azot și sulf. Împreună cu ele cad în carter diferiților compuși complecși, deoarece benzina conține mulți aditivi și produse de ardere ale acestora sunt diverse.

Gazele de eșapament, care se încadrează în galeria de evacuare și trec de catalizator prin intermediul sistemului înainte de a zbura în atmosferă este mult mai curat decât amestecul care intră în carter. O mulțime de elemente chimie agresive funcționează perfect cu „ceață“ - atomizat particule de ulei din motor și, treptat, „otravă“ produsele sale de degradare. Aceste gaze afectează precum și toți aditivii utili conținute în ulei.

Și deoarece principalul factor distructiv este acidul, uleiul inițial este produs pe bază alcalină, astfel încât în timpul funcționării se neutralizează acidul de intrare și protejează motorul (și în sine, în același timp) de la distrugere. Caracteristicile uleiului, care este responsabil pentru acest parametru se numește TBN (numărul total de bază).

Dar acum recent o apărut o tendință de a folosi uleiuri low-cenușă relativ recent, care au un număr de bază mai mică și o cantitate redusă de aditivi - presiune extremă și stabilizare. Pe termen lung acest ulei poate fi doar în cele mai noi motoare și benzină, standardele „Euro 5-6“ corespunzător. Atunci când operează în același motor vechi pe benzină convențională „Euro 3-4“, chiar scump ulei standard redus de cenușă se va schimba mai repede decât mai simplu.

Afectează negativ oxidarea uleiurilor funcționarea necorespunzătoare a sistemului de ventilație a carterului, la turații a motorului în gol, temperatură excesivă a uleiului și starea proastă a segmenților. O caracteristică a motoarelor diesel este un exces de oxizi de azot NO2, și, prin urmare, acidul azotic în gazele de carter. Acesta este motivul pentru care uleiul într-un motor diesel trebuie să aibă un număr mai mare de bază - se încadrează mult mai repede decât într-un motor pe benzină.

Combustibilul însuși

În condiții normale de exploatare, pătrunderea benzinei în ulei nu constituie o amenințare. Amestecarea cu pelicula de ulei, pe pereții benzinei din cilindru rece la următoarea deplasare a pistonului, la începutul motorului cade în baia de ulei. De obicei, volumul e mic, dar dacă mult timp de pornit motorul rece, benzina poate ajunge acolo mai mult de un litru.

Dar, chiar și la pornirea la rece volum de benzină dovedește să se evapore, după încălzire completă a uleiului din carter și nu are nici un efect semnificativ asupra caracteristicilor uleiului. Chiar și în manualul de exploatare al perioadei sovietice, în general se da sfat ca să se toarne un litru de benzină în ulei, înainte de noaptea rece pentru a reduce vâscozitatea.

Din păcate, lucrurile nu sunt atât de simple. Motoarele pe benzină cu injecție de multe ori nu au timp să se încălzească în mod corespunzător pentru călătorie. Spre deosebire de vehiculele pe benzină, încălzirea până la temperatura completă nu este necesară pentru a începe mișcarea, la care sunt ignorate.

Dar multe motoare moderne se încălzesc destul de slab. Insă in motoarele cu injecție directă există un alt motiv pentru care se nimerește benzină în ulei, și în cantități mari. Cauza este pompă de înaltă presiune, mecanică, care de multe ori pierde combustibilul și nu numai la pornirea la rece.

Din fericire, problema este în principal evidențiată doar în sezonul rece și la pornirile frecvente nereușite. Iar uleiul în motorul bun care reușește să se încălzească, nu suferă. Dar, în cazul în care pompa nu funcționează corect, iar pornirile la rece sunt frecvente, atunci sunt create condițiile în care uleiul poate fi încălzit la un coificient înalt al pragului de viscozitate (aproximativ 50 C), dar încă cu vâscozitate redusă din cauza combustibilului non-vaporizat de la ea. În aceste condiții, un flux constant de aditivi de combustibil poate afecta negativ caracteristicile tehnice ale uleiului.

Particulile solide

În ulei nimeresc multe impurități (descompunerea produselor petroliere și din uzura motorului). Cele mai mari particule sunt reținute de filtrul de ulei, și mai fin testat. O parte din resturile de uzură nimeresc în rezervuarul de ulei și se sedimentează, este adesea asociat cu depozite de lacuri și colmatează pasaje de ulei. Procesul de îndepărtare a impurităților mari prin filtrul de ulei nu este de asemenea rapid. Prin filtrul nu trece tot uleiul, ci doar o parte. În procesul de pornire la rece sau la turații înalte, aproape tot uleiul trece prin supapa de reducție a pompei care în deobște nu este curățit. Diverse „suplimente“ au efecte diferite asupra caracteristicilor uleiului, dar în orice caz, opțiunile sale se abate nesimnificativ de la standardele din fabrică și mai rău își face treaba.

Care este concluzia?

Concluzia este că: cu cât este mai mult și mai bun receta de aditivi, cu atât mai mult este stocat în ulei, ce face mai bună protecția motorului. Cu cât deține însăși temelia uleiului, cu atât mai mult uleiul își va păstra caracteristicile sale tehnice, și de numărul diferiți de aditivi care pot fi dizolvate în componența acestui ulei.